Van tekenen naar print

Ga naar tinkercad en importeer de klascode: Y82QY7S6CCBJ (techniekNinove) of 8GDZVJDM669N (5 MM).

TinkerCad is een leuk en eenvoudig programma waarmee je 3D figuren kan modelleren. Deze 3D figuren kunnen later indien gewenst geprint worden met een 3D printer tot een echt object.

Lees de details van de oefeningen in Tinkercad.pdf

Oefening 1: Sleutelhanger

Maak je eigen sleutelhanger met de letters van je voornaam. De details vindt je workshop_tinkercad.

Oefening 2: Boot

Lees de uitleg hier.

Oefening 3: Uil

Lees de uitleg hier.

Functionele gadget

Ontwerp een functionele gadget, het oogt mooi maar je moet er ook iets mee kunnen doen. Denk aan een sleutelhanger versus fles opener, gsm houder voor op een bureau, .... Hieronder een paar leuke voorbeelden:

Je start eerst met het tekenen van een schets in de juiste afmetingen ernaast voor de hoogte (Y-AS), de breedte (X-AS) en de diepte (Z-as).

3D printer

Een 3D printer bouwt een object laag per laag op. Dit kan in verschillende materialen. De meest courante materialen zijn PLA en ABS.

Tip: split objecten

Maak een eigen robot. Niet alle onderdelen worden geprint, het gaat in combinatie met vijzen en 3D objecten. Start eerst met het schetsen op papier!