Beroemde scenes uit de filmgeschiedenis.

Waarom zijn deze scenes zo speciaal?

1.Requiem for a dream

1:26 / 8:02 (CS) & 4:54 / 8:02 (snorri cam)

2. The shinning (horror)

2:34 / 5:25

Het tempo waarin de shots elkaar opvolgen + de samenhang en de manier waarop de shots aan elkaar geplakt zijn.

3. Is tropicals

1:16 / 3:25

Deze film is een mooi voorbeeld van goede ...

  • Montage
  • Special effects
  • Kadrering
  • Camerastandpunten/gebruik
  • Belichting
  • Mise-en-scène(= toneelschikking)

Opdracht: Filmananlyse

Kies een film die je persoonlijk aanspreekt. Toon aan de klas de scène die je het meeste aanspreekt.

Bespreek volgende items

  1. Orienteer het verhaal via de 5 W's (wie (hoofdpersonage, wat (genre), waar, wanneer (tijd), welk (thema van de film)
  2. In hoeverre draagt de montage bij tot de zeggingskracht van de film? Waar ligt het spanningsveld tussen de mise-en-scène en montage?
  3. Bespreek de cameravoering en -stijl
  4. Wat valt er te zeggen over de belichting? (lichtbron? Natuurlijk/kunstlicht, lichtcontrast klein/groot, koud/warm
  5. Het gebruik van muziek (sfeer/emotie, geluidsefecten)
  6. Is er gebruik gemaakt van speciale effecten? (optisch, mechanisch of digitaal)

Conclussie: Bespreek wat de gehanteerde beeldtaal toevoegt aan de vertelling.

Werk elk twee scene's uit wat je niet mag doen in de klas of op school.

Start met het maken van een storyboard

Kijk hoe anderen het doen

Je gaat je eerste kortfilm maken. Het onderwerp is het maken van een toets, deze wordt echter afgebroken door ... Verzin zelf een slot!

Het zou erg lang en saai worden als de hele toets van begin tot het einde wordt gefilmd. Teken eerst een draaiboek met min. 6 boeiende shots die het verhaal duidelijk maken.

Download hier de pdf van het storyboard

Tips:

  • Korte scenes (5/6 seconden)
  • Wissel geregeld af van camerastandpunt. Film tegelijk met 2 camera's!
  • Maak genoeg beelden (je kan altijd weggooien). Film je scene 2 keer.
  • Gebruik een statief
  • Bedenk wat voor muziek je achter de film wilt hebben

Extra: Maak een filmhoes voor deze film (titel kortfilm en wie dat wat). Gebruik photoshop en Indesign voor de teksten.

Persoonlijke voorstelling

Bouw een video CV waarin je jezelf voorstelt. Werkgevers ontvangen tientallen cv’s voor dezelfde vacature, en bijna allemaal zijn ze op dezelfde manier opgebouwd. Een filmpje geeft je de kans om je kwaliteiten op een originele manier in de verf te zetten. In een filmpje kan je je persoonlijkheid, talenten en motivatie beter uitspelen. Je kan de werkgever overtuigen met je aanstekelijk enthousiasme.

Het is niet eenvoudig om het ritme van de film te bewaren. Een afwisseling van langere en kortere shots brengt tempo en ritme in uw montage. Gouden regel is en blijft: minder is beter = LESS IS MORE (de kunst van het wegsmijten in- en outpoint). Het heeft geen zin al het gefilmde materiaal (footage) in uw eindmontage te willen gebruiken. Hou je boodschap kort maar krachtig. Een filmpje van meer dan een minuut is niet aangewezen ( = minder als 1 min.).

Film tips:

  • Probeer de camera op ooghoogte te hangen en niet bovenaan je computerscherm, want dan lijkt het alsof je boven de kijker heen kijkt.
  • Het spreekt voor zich dat je er best netjes uitziet. Neem een deftige trui of hemd uit de kast. Maar kleed je ook niet te stijf, het is ook belangrijk van sympathiek over te komen.
  • Breek geen bewegingen af.
  • Laat mensen uit beeld lopen voordat je stopt met filmen.
  • Maak omgevingsbeelden en close-ups van zaken die met het verhaal te maken hebben. Op die manier kun je makkelijker monteren.
  • Wissel ‘wide’ shots af met close-ups. Laat je hoofdpersoon een paar keer hetzelfde doen of zeggen en neem dat vanaf verschillende posities op. Laat je iemand een handeling verrichten? Dan geldt de Five-shot-rule:
    1. film de handeling heel close (alleen handen die iets doen bijvoorbeeld).
    2. film het gezicht van je hoofdpersoon.
    3. film de handeling zo dat de persoon en de handeling in beeld zijn.
    4. film de handeling over de schouder van je hoofdpersoon (dan betrek je de kijker bij de handeling).
    5. maak een ‘wide’ shot, van verder weg waarbij de omgeving te zien is.
  • De lengte van een shot hangt af van het soort opname. Een richtlijn is echter dat je een close-up de 1/2 van een longshot mag duren. Hou hier zeker rekening mee later in de montage.

Wat moet je zeggen in zo’n filmpje?

Weet je niet goed wat te zeggen, probeer dan een antwoord te geven op deze vragen:

  • Welke soort job zoek je en in welke sector wil je graag aan de slag?
  • Wat heb je gestudeerd?
  • Welke professionele ervaring heb je?
  • Wat zijn je sterke punten?
  • Krijg je niet alles gezegd? Geen nood. Ook als je een filmpje gemaakt hebt, stuur je best nog altijd je volledig cv mee in sollicitaties.

Je hebt vast al vaker video’s van collega’s, concurrenten of heel andere ondernemingen gezien. Bekijk die goed. Beschouw ze als voorbeelden hoe het kan of niet kan, moet of niet moet.