(+ QR-code: link youTube)

Hoe gaat de film verlopen?

Maak een samenvatting van de inhoud van je promofilm. Schrijf dit neer in een aantal alinea's.

Zorg dat in dit script(=draaiboek) ook het verhaal, locatie, spelers en andere rekwisieten duidelijk worden.

Creatief begin

Het begin van je video is het allerbelangrijkste. Hier moet je de aandacht van de kijker pakken. Probeer met de opening bij de kijker de volgende reactie uit te lokken: “wauw wat gebeurd hier” of “wtf gebeurd hier”. Nieuwsgierigheid wekken dus.

Je moet altijd eerst aanduiden waar de actie zich afspeelt en de belangrijkste personage(s) voorstellen. Wat wil ik aan de kijker communiceren? Zorg dat de 5 W’s duidelijk zijn voor de kijker: wie, wat, waar, wanneer en waarom.

Midden

De confrontatie, het verhaal loopt verder tot zich een belangrijke gebeurtenis voordoet. De actie begint.

Creatief einde (de ontknoping)

Het einde is belangrijk voor het gevoel. Als het einde van de video aansprekend en opmerkelijk is, houdt de kijker hier een positief gevoel aan je filmpje over (ook al was het middenstuk misschien wat minder interessant). Er kan iets geks gebeuren, dit wordt gewaardeerd door de kijkers. Ten gevolge van deze gebeurtenis neemt de actie een andere wending en leidt ze tot de ontknoping.

Sluit of met je informatieve gegevens van het bedrijf (locatie en website).

Een aantal tips:

Creatieve films | 10 tips | Voorbeelden

Een voorbeeld van een goede corporate video, waarbij gebruik is gemaakt van mooie, afwisselende shots, een perfect beeldritme en muziek die naadloos aansluit bij de visuele kant.

Kies je boodschap

Je kunt de neiging hebben om alle informatie over je bedrijf in je online video te proppen, omdat je er veel van af weet en erg enthousiast bent over je product of dienst. Probeer dit te vermijden. Neem maximaal 3 boodschappen, die je wilt overbrengen. Bij een overload aan informatie komt de boodschap niet over en wordt je video te lang.

Onderscheid je van je concurrent

Wat maakt jouw bedrijf beter dan je concurrenten? Wat zijn je onderscheidende kernwaarden?

Gebruik emotie

Gebruik niet alleen feitelijke informatie in je webvideo, maar ook emotie. Zo neem je de afstand weg en zorg je ervoor dat de kijker echt betrokken wordt bij je bedrijf. Ook is het prettig om naar een video te kijken met speelse momenten. Laat plezier zien.

Keep it short!

Maak je corporate video niet te lang, dan dwalen de gedachten van je kijker af en zal deze de video niet uitkijken. De video moet wel lang genoeg zijn om de boodschap goed over te brengen. Wij houden rond de 3 minuten aan. Zo dwing je jezelf ook het verhaal over je onderneming kort en krachtig neer te zetten.

Hulpmiddel: Storyboard creator



Toon vanuit je storyboard (ingedeeld in begin, midden en slot) de printscreen uit je film.