Doel en boodschap

Een commercial heeft als doel iets aantrekkelijk te maken. Je wilt als maker dat de kijker naar het product verlangt of er naartoe wil gaan.

Een goede corporate video is gemaakt van mooie, afwisselende shots, een perfect beeldritme en muziek die naadloos aansluit bij de visuele kant.

Kies je boodschap

Je kunt de neiging hebben om alle informatie over je bedrijf in je online video te proppen, omdat je er veel van af weet en erg enthousiast bent over je product of dienst. Probeer dit te vermijden. Neem maximaal 3 boodschappen, die je wilt overbrengen. Bij een overload aan informatie komt de boodschap niet over en wordt je video te lang.

Onderscheid je van je concurrent

Wat maakt jouw bedrijf beter dan je concurrenten? Wat zijn je onderscheidende kernwaarden?

Gebruik emotie

Gebruik niet alleen feitelijke informatie in je webvideo, maar ook emotie. Zo neem je de afstand weg en zorg je ervoor dat de kijker echt betrokken wordt bij je bedrijf. Ook is het prettig om naar een video te kijken met speelse momenten. Laat plezier zien.

Keep it short!

Maak je corporate video niet te lang, dan dwalen de gedachten van je kijker af en zal deze de video niet uitkijken. De video moet wel lang genoeg zijn om de boodschap goed over te brengen. Wij houden rond de 30 à 40 seconden aan. Zo dwing je jezelf ook het verhaal over je onderneming kort en krachtig neer te zetten.

Film splitsen in 3 delen

Deel je film in 3 delen:

  1. Begin (Creatief begin: logo-animatie)
  2. Midden (Confrontatie = wat doet het bedrijf)
  3. Slot (Creatief einde: afsluiten met de info gegevens van het bedrijf zoals website + eventueel het adres erbij). 

Creatief begin

Na het inkomen van je logo of titel start je met het overzicht van je producten of diensten. Eventueel met een slagzin en een aantal trefwoorden. Je kiest voor ofwel foto's in Pan en Tilt-bewegingen ofwel voor gefilm materiaal.

Het begin van je video is het allerbelangrijkste. Hier moet je de aandacht van de kijker pakken. Probeer met de opening bij de kijker de volgende reactie uit te lokken: “wauw wat gebeurd hier” of “wtf gebeurd hier”. Nieuwsgierigheid wekken dus.

Je moet altijd eerst aanduiden waar de actie zich afspeelt en de belangrijkste personage(s) voorstellen. Wat wil ik aan de kijker communiceren? Zorg dat de 5 W’s duidelijk zijn voor de kijker: wie, wat, waar, wanneer en waarom.

Midden

De confrontatie, het verhaal loopt verder tot zich een belangrijke gebeurtenis voordoet. De actie begint.

Creatief einde (de ontknoping)

Het einde is belangrijk voor het gevoel. Als het einde van de video aansprekend en opmerkelijk is, houdt de kijker hier een positief gevoel aan je filmpje over (ook al was het middenstuk misschien wat minder interessant). Er kan iets geks gebeuren, dit wordt gewaardeerd door de kijkers. Ten gevolge van deze gebeurtenis neemt de actie een andere wending en leidt ze tot de ontknoping.

Sluit of met je informatieve gegevens van het bedrijf (locatie en website).

Start met het laten inkomen van je logo op een speelse en creatieve manier.


In je huisstijlhandboek komt een QR-code met achterliggend de link naar YouTube.

Voorbeelden leerlingen

Mooie afwisseling en ruim aanbod van verschillende shots

Vanaf timing 6:25

Leerlingen uit 6 MM:

Goede indeling (intro, midden en slot).

Zeer mooie beeldopnamen en vloeiende overgangen tussen de clips

Speels logo-animatie aan het einde

Importeer de originele .psd of .ai bestanden in After Effects of Première zodat je geen kwaliteit verlies hebt!

Technisch ideëen in After Effects:

Speel met position en 3D objecten (rotate X, Y en Z)

Speel met maskings

Speel met de camera

Hoe gaat de film verlopen?

Maak een samenvatting van de inhoud van je promofilm. Schrijf dit neer in een aantal alinea's.

Zorg dat in dit script(=draaiboek) ook het verhaal, locatie, spelers en andere rekwisieten duidelijk worden.

Download hier het word-document.

Een synopsis is een soort samenvatting van waar je filmpje over zal gaan (denk aan de omschrijving bij netflix films). Het geeft je een goed beeld van wat je gaat filmen.

Beantwoord eerst de volgende vragen om jezelf op weg te helpen.

  1. Waar gaat de commercial over (product of plaats?)
  2. Wat is een goed verkoop punt? (bv. Je wordt er gezond van…)
  3. Wat voor commercial ga je maken? (bv. irritant, grappig, dramatisch, informatief...)
  4. LOGLINE - Wat is het basisidee van je filmpje? (2-3 zinnen)
  5. BEGIN - INTRODUCTIE – Waar gaat het over? (3-4 zinnen)
  6. MIDDEN – CONFLICT - Wat is er aan de hand? (3-5 zinnen)
  7. EINDE – Hoe loopt het af? (3-4 zinnen)

Mogelijke verhaallijnen voor een goede commerciële film:

Hieronder staan enkele verhaalkaders die je kunt gebruiken ter inspiratie:

Verhaal 1

Verzin een product vergelijkbaar met een bestaand product. Bedenk waarom jouw product beter is.

Begin: Wat is de situatie met het ‘normale’ product?
Midden: Wat is de situatie met het nieuwe, betere product?
Einde: Iedereen kan een beter leven hebben met het nieuwe product.

Verhaal 2

Begin: We zien 1 of meerdere mensen in een vervelende situatie.
Midden: Er wordt een product of plek ‘ontdekt’ waardoor alles beter wordt.
Einde: Het product helpt daadwerkelijk.

Verhaal 3

Begin: Er ontbreekt iets in iemands leven.
Midden: Hij besluit zijn leven te verbeteren.
Einde: Hij gebruikt een product waarmee dit lukt.

Optioneel: eindig met een slogan; een pakkende zin waarmee je het product verkoopt.

Hoe zie je het filmpje voor je? Wat is belangrijk om te laten zien en wat niet?

Een storyboard zorgt ervoor dat je alvast nadenkt over hoe je het wilt filmen én dat je tijdens de opnames een houvast hebt. Maar een mooi shot ter plekke bedenken is altijd goed! Het is beter dat je te veel hebt dan te weinig als je uit- eindelijk gaat monteren.

Omcirkel op het storyboard het shot, standpunt/beweging die je gaat toepassen.

Je kan ofwel een storyboard schetsen ofwel mbv storyboardthat.

Afkortingen

Beeldkader: LS (longshot) - MS (mediumshot) - CU (closeup) - ECU (extreme closeup)

Camerastandpunt: NP (normaal = horizontaal perspectief) - KP (kikvorsperspectief = machtiger) - VP (vogelperspectief = klein en nietig) - OV (Over shoulder) - POV (Point of View)

Camerabeweging: PN (pan = van links naar rechts of omgekeerd) - TU (travel up) - TD (travel down) - Z (zoom)

Hulpmiddel: Storyboard creator



Toon vanuit je storyboard (ingedeeld in begin, midden en slot) de printscreen uit je film.