logo

Welke vormen kan een logo aannemen?

  • Op lettertypen gebaseerde logo’s, ofwel kortweg klank- of woordlogo’s, bestaan voornamelijk uit lettervormen. De logo’s van IBM en Sony gebruiken bijvoorbeeld lettervormen met een twist die hen onderscheidt van andere bedrijven.
    logo
  • Daarnaast zijn er logo’s die letterlijk illustreren wat een bedrijf doet, zoals wanneer een huisschilder een illustratie van een penseel in zijn logo gebruikt. In vaktermen heet dit een beeldlogo.
    logo
  • Ten slotte zijn er ook abstracte grafische symbolen, gecombineerde logo’s genoemd, zoals de swoosh van Nike die gekoppeld zijn aan het merk van het bedrijf.
    logo

Tagline

De corporate slogan beschrijft eenduidig wat het bedrijf doet en waar het voor staat.

Bespreek 2 logo's binnen het gekozen GIP thema met volgende kenmerken:

  1. Samenstelling van vorm: lettervormen, beeldvormen of combinatie van de twee.
  2. Typgrafie: letterfamilie
  3. Kleuren: Je kan kleuren onderverdelen in verschillende emoties (ROOD / ORANJE / GEEL / GROEN / BLAUW / ZWART). Bespreek de kleurpsychologie van de kleur.
  4. Stel volgende vragen bij het gekozen logo:
    • Kenmerkt het logo de diensten of producten?
    • Kan het overal opstaan (gadgets, visitekaart, flyer, affiche, spandoek, ...). Is het nog herkenbaar als het klein staat?
    • Is het tijdloos?

Maak een inspiratiebord met sferen van kleuren, fonts en beelden die je mooi wilt en wilt gaan gebruiken.
Plaats ook het huidig logo erbij.

Stel volgende vragen bij het ontwerpen van je logo:

  1. Herkenbaar: Herhaling leidt tot bewustwording en dat wil je bereiken met een unieke identiteit.
  2. Is het nog herkenbaar als het klein staat?: Een logo wordt groot en mooi gepresenteerd maar als je deze vervolgens op een pen of visitekaartje wilt printen blijft er niets van over. Je herkenbaarheid vervalt en daarmee het nut van je logo.
  3. Kenmerkt het logo uw diensten of producten?: Het is natuurlijk mooi dat als je eigenaar van een paardenhouderij bent dat je logo een paard bevat. Dit vergroot de herkenbaarheid en maakt direct duidelijk dat je diensten gerelateerd zijn aan paarden. Pas hier echter wel mee op, wij zien vaak logo's voorbij komen die bij meerdere bedrijven gebruikt worden.
  4. Is het logo ook in zwart- wit herkenbaar?
  5. Past de stijl bij uw onderneming? Bedenk van te voren dus goed welke stijl past bij jouw onderneming (zakelijk, speels, minimalistisch, ...)
  6. Wees onderscheidend: zorg dat het logo niet direct op die van de concurrenten lijkt.
  7. Tijdloos of niet? Is je logo ontwerp over 5 jaar ook nog net zo geschikt als nu?
  8. Less is more!!!
  9. Het kan overal op staan
  10. Gebruik de juiste kleuren: hou rekening met de emoties die kleuren opwekken kleur logo Best logo colors logo logo logo logo logo

Voor het succes van een goede huisstijl is het belangrijk dat deze op elk niveau toegepast én bewaakt wordt.

Het niet consistent doorvoeren van de huisstijl is de meest gemaakte fout door klanten en op langere termijn nadelig voor het imago.

Een goede ondersteuning hiervoor biedt een huisstijlhandboek, ook wel ‘Design System’ genoemd. In dit handboek zijn alle richtlijnen, do’s en don’ts vastgelegd, ondersteund door voorbeelden en andere toepassingen.

1.1. Logo

Omschrijf hoe je tot je definitief logo bent gekomen. Wat waren de wensen van je klant?

1.2. Logo grijswaarden

gip

1.3 Logo zwart-wit

gip

1.4. Logo negatief

gip

1.5. Ruimte rond het logo

gip

Wat is de standaardgrootte voor een A4-formaat. Wat is de minimum grootte om een goede leesbaarheid te hanteren?

1.6. Positionering logo

gip

Geef instructie bij het plaatsen van je logo (A4 blad). Wat zijn de marges (boven, onder, links en rechts?).

1.7. Dont’s

gip

Wat mag zeker niet met het logo gebeuren?

1.8. Kleuren

gip

Geef de waarden in kleur mee van CMYK-, RGB-, Pantonne en hexidecimale waarden.