Gebruik je illustrator ontwerp van je persoonlijke bureau. Zet elk object die apart moet bewegen in een aparte laag!

Wat moet aanwezig zijn?

  • Twee animaties die constant herhalen bv. wolk die door het raam traag beweegt of klok die traag draait, ...
  • Vier interactieve animaties die pas starten bij het aanklikken bv. een schuif of kast die je open klikt, een beeldscherm of schilderij die iets extra toont na het aanklikken, ...

Stappenplan acties:

  1. Zet je ontwerp om in HDV-formaat 1920 x 1080 pixels. Maak in animate een nieuw bestand in hetzelfde formaat, importeer in je werkgebied al je aparte lagen.
  2. In je scène 1 zie je enkel de lagen zichtbaar op de 1ste frame in je tijdslijn. Maak afzonderlijke movieclips per object.
  3. Voeg een nieuwe laag toe 'actie' per movieclip en zet de actie stop(); op de 1ste frame en de laatste frame (na de beweging).
    this.stop();
    
  4. Voor je met de actie kunt werken moet je alle movieclips en knoppen een instantienaam geven in het venster Eigenschappen. Anders zie je deze niet in de wizard verschijnen!
  5. Sommige acties wil je maar 1 keer laten gebeuren, dan zet je de knop onzichtbaar in de functie 'onClick'zodat je deze niet meer kunt aanklikken.
    this.btnPC.visible = false;
    
    De volledige code:
    var _this = this;
    
    _this.btnPC.on('click', function(){
    /*
    Hiermee wordt de afspeelkop naar het opgegeven framenummer in de tijdlijn verplaatst en wordt het afspelen voortgezet vanaf dat frame.
    Kan in de hoofdtijdlijn of in filmcliptijdlijnen worden gebruikt.
    */
    _this.mcPC.gotoAndPlay(2);
    
    // maak je knop onzichtbaar als je deze maar 1 keer wilt gebruiken	
    _this.btnPC.visible = false;
    
    });
    
  6. Als de actie meerdere keren mag gebeuren verander je de actie van de laatste frame in de tijdslijn naar de 1ste frame terug:
    this.gotoAndStop(1);
    
  7. Als de actie open en toe moet zijn bv. schuif of kast dan moet je 2 knoppen voorzien 'btnOpen' en 'btnToe'.
    Op de knop 'btnOpen' zet je de knopToe buiten je Y-canvas:
    //Wanneer u op de opgegeven symboolinstantie klikt, wordt er een functie uitgevoerd.
    _this.btnSchuifOpen.on('click', function(){
    /* Hiermee wordt de afspeelkop naar het opgegeven framenummer in de tijdlijn verplaatst en wordt het afspelen voortgezet vanaf dat frame.
    Kan in de hoofdtijdlijn of in filmcliptijdlijnen worden gebruikt.*/
    
    _this.mcSchuif.gotoAndPlay(2);
    
    // positioneer schuifToe	
    _this.btnSchuifToe.y = 807;
    _this.btnSchuifOpen.y = 1250;
    
    });
    
    Op de knop 'btnToe' zet je de knopOpen buiten je Y-canvas:
    _this.btnSchuifToe.on('click', function(){
    /* Hiermee wordt de afspeelkop naar het opgegeven framenummer in de tijdlijn verplaatst en wordt het afspelen voortgezet vanaf dat frame.
    Kan in de hoofdtijdlijn of in filmcliptijdlijnen worden gebruikt. */
    _this.mcSchuif.gotoAndPlay(1);
    
    // positioneer schuifToe	
    _this.btnSchuifToe.y = 1250;
    _this.btnSchuifOpen.y = 807;
    });