Professionele animatoren onderscheiden diverse vormen van animatie:

  1. Full animation:
    Een tekening per 1 of 2 frames Traditionele animatiefilms van hoge kwaliteit. Walt Disney, Warner Bros...

  2. Limited animation:
    Diverse onderdelen van een tekening kunnen meerdere frames duren. Minder gedetailleerd. Kan schokkerig, maar ook zeer gestileerd overkomen. Vaak gebruikt voor (goedkopere) TV producties, anime en web animatie... Flinstones

  3. Rotoscoping: Live-actie beeld per beeld traceren (natekenen, doortekenen). Wordt ook wel gebruikt als basis of inspiratiebron voor karakteranimatie. Walt Disney
  4. Liveaction/animation: Een animatie wordt bovenop een echte film gelegd. Who Framed Roger Rabbit?
  1. Synopsis (idee)
  2. Scenario
  3. Storyboard tekenen
  4. Storyreel: testfase
  5. Animatie
  6. Inking
  7. Colouring en scanning
  8. Layering (composition)
  9. Editing
    Je hebt hier een ruim aanbod: After Effects, Pencil2D Animation, Synfig Studio, Blender, OpenToonz, ...
  10. Sonorisatie
  11. Output

Vormen van stopmotion

Bij stopmotion wordt elk beeldframe afzonderlijk gefotografeerd. Plaats voor deze toepassing uw fototoestel of camera steeds op een statief.

  • Poppenanimatie
    Een vorm van stop motion waarbij poppen en modellen worden gebruikt. In elke pop zit een armatuur (metalen skelet) waardoor de figuren gemakkelijk kunnen gemodelleerd worden.
  • Puppetoon
    Poppenanimatie waarbij voor elk frame een nieuwe pop wordt gebruikt
  • Clay animation (claymation):
    de figuren zijn gemaakt van een soort klei of plasticine rond de armaturen. Bekende voorbeelden zijn o.a. Wallace and Gromit (aardman) en Bob de Bouwer. Zelf kan je gebruikmaken van ijzerdraad en plasticine.
  • Cutout animation:
    Stopmotion-animatie waarbij je gebruikmaakt van uitgeknipte figuren (van papier, stof...). Een tekening of foto van een persoon verknipt je in al zijn onderdelen: romp, hoofd, bovenarmen, onderarmen, handen, bovenbenen, onderbenen, voeten... Met draadjes of klemmen maakt je de onderdelen weer aan elkaar vast.
  • Graphic animation:
    Een vorm van stopmotion waarbij onderdelen van foto’s, teksten enz. frame per frame worden geanimeerd. Dit kan ook snel met software als Adobe Flash of Adobe After Effects gebeuren.
  • Object animation:
    Stopmotion met voorwerpen. Heel populair zijn de zogenaamde brickfilms gemaakt met LEGO-blokjes en figuurtjes.
  • Pixilation:
    Het meest bekende voorbeeld is ongetwijfeld de videoclip bij Sledgehammer van Peter Gabriel. Bij Pixilation kunnen foto’s of film van mensen gecombineerd worden met voorwerpen.
  • Silhouet- of schaduwanimatie:
    De figuren en de onderdelen van de cutout-animatie zijn enkel als zwarte silhouetten te zien.

Maak een echte animatiefilm Bedenk, schrijf, teken, film en publiceer je eigen stop-motion animatiefilm.

Verkort stappenplan:

  1. Bedenk je verhaal
  2. Teken je storyboard
  3. Ontwerp je personage (hoofd-en bijrol)
  4. Achtergrond maken
  5. Tekstballonnen en tekstschermen
  6. Filmen op statief

Stappenplan uitgelegd:

  1. Bedenk je eigen animatiefilm:
    bedenk je met behulp van het ‘classic story’ canvas een eigen animatiefilm.
  2. Storyboard:
    Teken je alle scenes van je film uit in een storyboard.
  3. Ontwerp personages voor je film: Je hebt een hoofdrol spelen en bijrol(len). Welk type krijgt de hoofdrol en bijrol. Maak bij elk personage 3 emoties: boos, verwonderd en blij (eventueel achterkant).

  4. Achtergrond maken:

    Teksten:
    We gaan een intro- en eindscherm maken. Maak ook gebruik van leuke tekstballonnen.
  5. Filmen:
    Maak gebruik van een statief!
  6. Monteren in After Effects:
    Werk de rest van de film bij, plaats nog een bijpassende achtergrondmuziek en klankeffecten erbij.

Download hier al de benodigde bestanden.

Mond die mee beweegt

Film je eigen mond die onderstaande klanken inspreekt. Plaats deze later op een banaal stuk voorwerp zoals een appel, gieter, bloem, ...

In het filmpje hebben ze volgende klanken opgenomen: A, AH, AAA, EH, O, OOO, M, SH, L, F, EEE, RRR, T, ZZZ, rust.

Hieronder een paar tips voor het maken van natuurlijke bewegingen:

  • Bij een springbeweging van bijvoorbeeld een bal is het belangrijk dat de massa niet stijf blijft.
  • Maak gebruik van vertraging of versnelling in een beweging (slowing in, slowing out). Kies bij bewegingen voor de optie ease in/out.
  • Bij de positie van een wandelbeweging hou je rekening met het volgende:
    • Down: het personage is wat doorgezakt.
    • Contact: het personage raakt de grond met zijn hiel.
    • Up: het personage ‘strekt’ zich.
  • Overlapping: Niet alles gebeurt met andere woorden gelijktijdig. Bijvoorbeeld: het hoofd draait, de schouders volgen even later... Dit maakt de beweging minder ‘robotachtig.
  • Tijd: Teken geen 24 objecten op 1 seconde, maar 12 objecten (om de 2 frames) dit oogt vloeiender.

Maak een cartoon van jezelf

De filmscène is een persoonlijk tafereel die je vaak doet: sporten, gamen, wandelen met de hond, ... We gaan je cartoon later op deze film plaatsen in de voorgrond.

Begin met character animator

Mond toevoegen